– Och här har vi mina två sidekicks! En applåd! Han stod framför 30 personer och informerade. Oturligt nog fanns en hiss till höger om honom som öppnades rakt in i rummet. Mitt i den viktiga informationen kliver två grabbar ut ur hissen, de spexar lite, varpå allt fokus flyttas från talaren till störningen. Vad gör du i det läget?
Störningar i publiken eller av omständigheter kan stjäla allt fokus från dig och ditt budskap. Men du kan vara säker på att det kommer hända mer än en gång när du pratar inför en grupp människor. Det går att hantera på olika sätt. Vad som är mest lyckat får du avgöra beroende på målgrupp och sammanhang: Good cop, Bad cop eller Best cop. Jag vill framförallt tipsa om Best cop som en, i de flesta fall, lyckad strategi.
1. Good cop.
Vänta tills störningen gått över. Att grabbarna sätter sig ner och fnisset har lagt sig. Gör du så riskerar du att lyssnarna tappar förtroendet för dig. Om det dröjer lite för länge innan störningen är borta blir du en person som inte har kontroll över situationen och saknar förmågan att ta kontroll. Å andra sidan finns ingen risk att du tappar deras välvilja. Även en icke-auktoritär talare kan få välvilja. Du får väga vilket som är viktigast i ditt sammanhang – välviljan eller auktoriteten.
2. Bad cop.
Säg åt de spexande grabbarna att sätta sig och lyssna. Det finns en risk att du tappar välvilja från dina lyssnare om du gör så. Du blir en person som tar bort det roliga för att fortsätta informera om något som kanske inte var lika underhållande. Med du kan också stärka förtroendet för dig genom att visa vem som bestämmer och tydligt ta din plats. Fråga dig själv vad som bäst gynnar ditt budskap i ditt sammanhang med dina lyssnare.
3. Best cop.
Talaren i exemplet ovan gjorde något briljant. Med en tydlig gest välkomnade han de spexande grabbarna, initierade en applåd med ett skratt och sa ”Här är mina två sidekicks!”. Han blev en del av lyssnarnas skratt. Ja, han tog till och med över över spexandet från hissgrabbarna och ägde underhållningen själv. Gör du så försvinner inte fokus från dig och det blir enkelt att gå tillbaka till din information. Du har dessutom varken riskerat att förlora lyssnarnas välvilja eller behövt stärka din position genom auktoritet.
Vet du fler knep för att hantera störningar? Kommentera gärna.