Trots att mycket tanketid just nu fylls av en liten bebis så är det här inte rätt plats att dela med mig av det i tid och otid. Den lille påminner mig dock ibland om vad god kommunikation är, till exempel vikten av att vara relevant. Det började med en språktidning och en pekbok.
En nyfödd kan man gott läsa ut språktidningen för. Det tyckte min lille dög lika bra som något annat. Det var ju mammas röst och den är alltid trevlig att lyssna till. Sju månader senare har den lille utvecklat egna intressen. Språktidningen duger endast som tuggleksak (och inte en som räcker så länge heller). Nu ska det vara pekbok med färger, former, stora figurer och gärna ljud. Då kan det gå an att lyssna till en liten stunds högläsning.
I ämnet barn och läsning talas det om vikten av att böckerna ska upplevas som relevanta för att väcka och behålla barnens läslust. Precis som i vilken retorisk situation som helst. Du måste vara relevant för att dina mottagare ska ha lust att lyssna vidare och ta till sig det du säger.
Helt avgörande för att vara relevant är att ha sin målgrupp klar för sig. Går din målgrupp igång på färgglada figurer och lustiga ljud eller fängslas de av grå statistik? Kommer de ta till sig av ditt budskap bättre om de får vara med och känna, klämma, undersöka och smaka på saker under din presentation eller trivs de bäst om de får sitta ner i lugn och ro? Ställ många frågor till dig själv om din målgrupp och besvara dem så noga du kan innan du planerar din presentation eller skriver din text.