Om retorik och humor – är dina skämt verkligen kul?

I det här blogginlägget skriver jag om hur humor är kraftfullt och hur du kan tänka för att använda det klokt. 

  • Humor är socialt kraftfullt.
  • Humor är kraftull som informationsbärare.
  • Humor är kraftfull som informationsspridare.
  • Humor är biologiskt kraftfullt.
  • Humor är retoriskt kraftfullt.

Humor är ett kraftfullt retoriskt verktyg och spännande socialt fenomen. Skojiga skämt kan såra riktigt illa så det gäller att tänka på vad man skämtar om, annars kan det bli offentlig halshuggning och då hjälper det föga att säga: Det var bara ett skämt. Inget är bara ett skämt. Ändå skrattar vi ganska ofta åt varann, eller hur? 

Är en dejt med skinnbyxor kul?

Ross, en av de sex vännerna i legendariska tv-serien Friends. Han är pinsam och tragisk ganska ofta. Ett år har han bestämt sig för att bli cool, våga mer, så han köper nya skinnbyxor och går på dejt med en tjej. På dejten får han problem med svett i de nya byxorna…

Om det vore du? Hade du velat bli skrattat åt då? Vad får vi skratta åt för att inte såra varann? Jag tänker att det hänger lite på grundtryggheten och var du har din identitet. Ross har ändå sina vänner. Han är fine med att va lite dinosaurienörd, lite besser wisser, lite knepig. Och jag tror det är samma sak för mig och många av oss. Det är ok att driva med mina egenskaper om jag är trygg med dom. Om inte hela min identitet hänger på att jag är cool i skinnbyxor bra på att dejta så kan jag tåla att folk driver med det.  

Med detta sagt kan vi vara överens om att humor är socialt kraftfullt. Med fel skämt finns det risk att bli utfryst och det finns risk att du fryser ut.

Är nyhetsprogram kul?

Humor är också kraftfullt som informationsbärare. Komiker Chris Bliss hänvisar i ett ted-talk till undersökningar som visar att tittar av The Daily Show har bättre koll på aktuella händelser än de som tittar på någon av de stora nyhetskanalerna. Så vad du än ska informera om. Försök hitta humorn i det. 

Är din presentation kul?

Humor är också en effektiv informationsspridare. Vi vill så gärna berätta vidare när vi hört något roligt. Det här är viktigt att förstå så att du lägger ditt komiska krut på rätt ställe. Vad i din presentation vill du att andra ska prata vidare om? 

Är klimatkrisen kul?

Seriestrip av Joel Pett först publicerad i New York Times 2009.

Den här såg jag i Rådhuset i Örebro, inne på en politikers kontor. Men den har rest lång väg. Spridits på ett ganska mäktigt sätt. Tack vare humorn.

Den ritades av Joel Pett, serietecknare på New York Times inför klimatmötet i Köpenhamn 2009. Där blev den omtalad. Och sedan har Joel fått beställningar på den här från miljödepartement och organisationer från hela världen. Och i Australien fanns den med när de tog beslut om världens strängaste koldioxidreducerande politik. 

Det började 2009. Nästan 10 år senare ser jag den på ett rådhus i en medelstor svensk stad. Det är kraftfull humor. Har du varit med om något liknande? Kanske inte globalt spritt skämt. Men kanske finns en sån där humoristisk berättelse i din släkt eller på din arbetsplats som ständigt återberättas. Varför? Vad är det roliga i den?

Är rädsla kul?

Humor, ett skratt är biologiskt kraftfullt. Så som bebisen reagerar här kallas för Startle response.

Tänk dig när du krockar med någon i mörket. Du kanske smyger upp när alla andra sover för ett late night snack. Eller du kollar ner i mobilen på en mörk promenad hem. Poff! Du krockar med någon och för en millisekund är du livrädd. Hjärnan skriker: Fara! Fly! Men lika snabbt inser du att det bara var din man eller en ofarlig granne. Eller en lyktstolpe…

Och när hjärnan byter från rädsla till ro, så blir den biologiska reaktionen ett skratt. Befrielsen, lättnaden i den nu så komiska rädslan. Vi var rädda för varann nyss, så dumt!

Är polariserade diskussioner kul?

Sist men inte minst så är humor retoriskt kraftfullt. Jag brukar säga att berättelsen är retorikens mest kraftfulla verktyg för att övertyga. Men jag måste ändra mig. En rolig berättelse slår det med hästlängder. Humor är retoriskt kraftfullt. 

Det är nu det blir riktigt allvarligt. Med humor kan vi närma oss de svåraste ämnena och faktiskt förändra, förstå varandras sätt att tänka. Religionsfrihet. Samvetsfrihet. Främlingshatet. Klimatet.

Sokrates sa:

“För att skapa dialog måste du ta dig dit den andre är.”

Med humor blir den till synes oändliga sträckan mellan två bergfasta åsikter betydligt kortare.

Är adrenalin och endorfiner kul?

Utan humor smäller vi upp våra murar högt när en motsatt åsikt kastas mot dig. Vi går i försvar. Andrenalinet pumpar. Du har säkert hört och kanske varit del i en sådan diskussion någon gång. Men när vi lockas att skratta händer helt andra saker i vår hjärna. Istället för adrenalin får vi endorfiner, må-bra-hormoner, avslappning. Och ingen uttrycker det här lika fint som komikern Chriss Bliss:

Just like that, the alchemy of laughter turns our walls into windows revealing a fresh and unexpected point of view.

Det är retorik när den är som allra kraftfullast. Och då är det kul!

Tänk vidare på det här – Det är kul!

  • Hur använder du humor?
  • När har du skämtat över gränsen? Varför var det över gränsen? 
  • Vilka svåra samtal tror du kan bli lättare med humor? 

Det här blogginlägget bygger på en föreläsning jag höll om Retorik och humor under prisutdelningen av Stora Retorikpriset. Här hitt du fler retoriktips om humor. Vill du höra mig föreläsa hos er så läs mer om mina föreläsningar här eller hör av dig!

Detta inlägg har 2 kommentarer

  1. Jag tycker det mest är tråkigt att skämtet kring Ross skinnbyxor stigmatiserar plagget ytterligare. Det finns killar som faktiskt gillar läderbrallor!

    Intressant det där med Daily Show. Känner flera amerikaner som säger att man får bättre koll på politik och händelser via kvällsprogrammen, ä, via de faktiska nyhetskanalerna…

    1. Hej Olof och tack för din kommentar.

      Jag vet att det finns personer som gillar skinnbyxor på riktigt, men att lägga det på en nivå av stigmatisering tycker jag nog är att överdriva. Alla är fria att klä sig som de vill och i alla sammanhang kan olika kläer uppfattas på olika sätt och alla är fria att tycka till om det också. Det är väl lite av det roliga med kläder kan jag tycka.

      Ja, visst är det intressant med hur media och information funkar.

      Ha en skön helg!

Lämna ett svar till Olof Avbryt svar

Stäng meny