Vinnaren Henrik Schyffert och Humorns plats i retoriken

Igår delade jag ut Stora retorikpriset till Henrik Schyffert. Vi i juryn har under 2018 tagit fram tänkbara vinnare under flera möten och enades till sist om Henrik Schyffert som vinnare av Stora retorikpriset 2019.

Under prisutdelningen höll jag också en föreläsning om humor och retorik. Nu vill jag ge dig en del av retoriktipsen och tankarna från den i bloggformat. Hur hänger humor ihop med god retorik?

Faktiskt så är att vara rolig, att underhålla en uppgift som en god talare måste lyckas med. Gärna redan i inledningen. Ett litet skratt förändrar kemin i hela rummet. Från spänt till avslappnat, från avstånd till närhet. Och det påverkar både dig och publiken.

Du har som talare tre huvuduppgifter för att få publikens välvilja, för att bli omtyckt. Du måste bli omtyckt om du vill få deras tillit. Och du kan bara påverka om det finns tillit. De är dom här tre grejorna du ska lyckas med.

Retorik Docere. Att väcka intresset. Människor på ett flygplan tittar intresserat in i kameran.

Docere. Du vill väcka intresset och nyfikenheten för ditt ämne. 

Retorik Movere. Att beröra känslorna. Emma Stone är berörd och ler och torkar tårar.

Movere. Du vill beröra känslorna på något sätt. Hitta nyckel till att väcka frustration, ilska, glädje, empati, förskräckelse, myskänsla – Något av det!

 

Delectare. För det tredje vill du underhålla och roa dina lyssnare. Ett gapskratt är kanske få förunnat men satsa på ett fniss. Eller åtminstone en glad tanke i dina lyssnare om att det känns roligt att få lyssna på din presentation. 

Skrattet skapar samhörighet

Månaderna innan prisutdelningen tänkte jag mycket på humor och på hur jag är rolig. Vad gör jag när jag lyckas locka till skratt? Och lika ofta – när uteblir skratten?

Jag gör så här. Det finns något som kallas Guerilla Office. Det är ett koncept där frilansare och enmansföretagare har sitt kontor för en dag på ett café eller hotell. Det läggs upp event om ett guerilla office och så kan det vara olika företagare som dyker upp varje gång. En ny grupp av människor alltså.

Och så lunchar vi ihop och då vill man ju skapa en fin stämning. Det jag har insett att jag ofta gör är att lyssna. Jag lyssnar på småpratet. Och när Bengt pratar om hur det är att bo ute i Lekhyttan så minns jag det. Tio minuter senare när Sanna säger att hon är så himla less på Örebro i ett helt annat samtal så slänger jag in: Du kanske ska flytta ut till Bengt i Lekhyttan! Och alla småskrattar förtjust. Bara vi som där och då ses har just bildat en egen liten klubb. Vi som vet att Bengt bor i Lekhyttan. Är du med? Det skapar samhörighet. Det hade inte funkat om jag sagt exakt samma sak men hänvisat till Kerstin som bor i Latorp men som inte alla vet bor i Latorp. Det hade exkluderat.

Det här gör jag även i föreläsningar. Jag ger ofta deltagarna tidigt möjligheten att ställa frågor eller diskutera något. Då kan jag lyssna. 30 minuter senare när det är dags för paus kan jag fånga upp det Jamal tidigare sagt och säga: Nu tar vi lite paus, ta lite frisk luft, fråga Jamal om röda viner till helgen så ses vi om femton igen. Vi:et som uppstår där och då är starkt och härligt.

Det krävs en ganska liten insats från din sida för att va rolig på det här sättet. Men insatsen kanske inte är den du trott.

  1. Ge andra tillfälle att prata.
  2. Lyssna och lägg det på minnet.
  3. Hänvisa tillbaka när tillfälle ges. 

 

Botmedlet mot tråkiga tal

Humorns största fiende är också ett retoriskt centralt begrepp. Taedium. Att tråka ut. Du får inte tråka ut dina lyssnare. Tråkiga tal är alltför vanligt. 

Ett sätt att drastiskt minska risken för att tråka ut är att variera åtminstone var tionde minut. Apple har som regel att på deras event får ingen talare vara på scen längre än tio minuter. Du kan absolut vara fängslande längre än tio minuter om du varierar dig. Rösten, tempot, genre. Anekdoter och information. Filmklipp, annan rekvisita, bilder, bikupor, frågestund… Tänk till på formatet för ditt budskap och hur du kan variera dig. För att inte tråka ut din publik.

Sammanfattningsvis bör du alltså vara rolig i inledningen och variera dig under tiden så du inte tråkar ut din publik. Lycka till!

… prisutdelningen och Henrik Schyffert då?

 

Det var en väldigt rolig dag och vill du se och läsa mer så har flera tidningar och medier uppmärksammat priset. Här några exempel:

Nyhetsmorgon TV4
Aftonbladet TV
Debattartikel i Aftonbladet om retorik i skolan
DN skriver om Stora retorikpriset
Jag om Retorikpriset i P4 Örebro (ca 1h och 40 min in i programmet)

Snart börjar spaningarna inför nästa års vinnare av Stora retorikpriset. Vem vill du nominera?

 

Kommentera

Stäng meny