Få eleverna att slappna av med rop och skratt

På väg till lektionen i retorik med gymnasieelever igår kom jag på en snabb uppvärmning som jag kunde kombinera med närvarokollen. Det var viktigt att göra något tillsammans innan de skulle hålla sina tal på temat ”Lyssna”. 

Övningen höjde energin i klassrummet och den bjöd på skratt som fick många att slappna av. Framförallt gav den självförtroendet en push och bröt isen eftersom alla fick göra sina röster hörda redan innan talet. Så här gjorde vi: 

Jag bad eleverna stå upp i en powerpose varpå alla radade upp sig som wonder woman. (Det där kan mina elever väl vid det här laget och du kan lära dig mer i min kanal på You tube).

När jag sedan ropade deras namn skulle de svara ”Ja!”. Kravet var att det skulle göras med deras starkaste röst och i minst två sekunder. Varför är det viktigt? 

Jo – och detta förklarade jag för eleverna – när du i ett samtal ibland råkar säga något eller skratta lite för starkt så stoppar vi oss själva direkt. Håller för munnen, kryper ihop för att vi kom på att vi just gjort något utanför de sociala ramarna för sammanhanget. 

Men eftersom syftet med det här utropet är att våga ta stor plats, låta starkt och ha självförtroende i det så behöver vi hålla ut tonen lite längre. På så vis hinner vi vänja oss vid att vår egen röst är den som låter i rummet. 

Sedan drog jag igenom närvaron med en härligt högljudd skara elever framför mig. En del fick jag pusha och be upprepa sitt svar starkare.

Var inte rädd för att ge en till chans, var lite jobbig, låt de bli lite arga på dig. När de blir irriterade höjer de rösten också. Sen kan ni skratta åt det tillsammans. Du känner dina elever och vet hur du kan pusha varje person till att låta lite starkare än vad som är bekvämt för just den eleven. 

Vad tänker du om den här övningen? Kommentera gärna!

Kommentera

Stäng meny