Gör du plats för personliga möten som företagare?

Hur många gånger per dag tänker du på hur du ska sälja mer? För mig är försäljning en genre inom retoriken. Jag fick i höstas en påminnelse om hur kraftfullt det personliga mötet är för att sälja mer. Kanske behöver du också se över din kalender för att göra plats för fler personliga möten. 

Påminnelsen jag fick kom från två amerikanska valstrateger, Kevin Lampe och Kitty Kurth, som bland annat jobbat med Obamas båda kampanjer. De föreläste i Örebro och jag var som tur var där. 

De målade upp en tidslinje där politisk retorik för ca 70 år sedan var dörrknackning, hårt jobb, riktiga samtal människa till människa med raka frågor och äkta svar. Sen kom TV:n. Då blev det istället korta, snuttifierade, catchy budskap på klassiskt reklammanér. 

De berättade hur de i Obamas kampanjer sett hur retoriken gått tillbaka till knacka-dörr-metoden. De uttryckte det som att man insett att den metoden fortfarande behövs och fungerar. 

Det är intressant att se hur det mänskliga mötet fortfarande är i en klass för sig. Det gäller politisk retorik lika mycket som företagsretorik, försäljning eller informationsspridning. Vi behöver närhet, vi behöver andra människor, gärna sådana som liknar oss, som vi känner eller som vi ser upp till för att låta oss påverkas. 

Jag menar inte att du som företagare ska börja knacka dörr (GOD NO!) Men det finns en viktig läxa i det här för alla som jobbar med sitt eget varumärke. Tar du tid för personliga möten? Jag vet, Twitter, Facebook och Linkedin-grupper är underbara nätverksverktyg. Men ser du till att också träffa människor på tu man hand, eller på ett event i verkliga livet? 

Jag vill uppmuntra dig att se över din kalender och din säljstrategi och skapa tid för fler verkliga möten. Ingen webbkommunikation i världen kan ersätta det du kan förmedla i ett fysiskt samtal, vilket intryck du kan göra, hur du kan påverka och hur väl du kan bli ihågkommen. Vid ett verkligt möte har du hela din retoriska kraft att tillgå: kropp, mimik, kläder, accessoarer, röstläge, tonfall, tempo och förstås orden. Använd den kraften fullt ut!

Hur ofta får du tillfälle till ett personligt möte som kan hjälpa ditt företag framåt? 

Kommentera

Stäng meny